SOSIALISASI PAJAK KEPADA PARA PEDAGANG UNTUK MENINGKATKAN KESADARAN, KEPERCAYAAN, DAN KEPATUHAN SEBAGAI WAJIB PAJAK
Abstract
The problem in this dedication activity is until now the public awareness as a trader/entrepreneur (person/company) and as a taxpayer is still very minimal. Generally they are still cynical and less trust in the existence of taxes because they feel the same as paying tribute, burdensome, payments often have difficulties, the misunderstanding what and how taxes and complicated in calculating and reporting.The number of traders/entrepreneurs from year to year is growing. But the increase of traders / entrepreneurs is not offset by its compliance as a taxpayer in paying taxes. The compliance issues become an obstacle in maximizing tax revenues.The socialization of taxes and the importance of paying taxes to traders / entrepreneurs is expected to grow their level of awareness, trust and compliance as taxpayers so fully aware of paying taxes. When people have awareness then paying taxes will be voluntary rather than compulsory, thus helping the local governments in maximizing tax revenues that can be fully utilized in the development process to improve people's welfare.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Adiatma, Adetya Erlian. (2015). “Pengaruh Edukasi, Sosialisasi, Dan Himbauan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak, Dalam Melaporkan SPT Tahunan Pajak Penghasilan.” Jurnal Perpajakan (JEJAK), Universitas Brawijaya Vol. 8 No.1, 1-8.
Hendri, Nedi. (2016). “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak Dalam Membayar Pajak Pada UMKM Di Kota Metro”. Jurnal Akuisisi Universitas Muhammadiyah Metro Vol.12 No. 1 , 1-15.
Irianto, Slamet Edi. (2005). Politik Perpajakan; Membangun Demokrasi Negara. Yogyakarta: UII pres.
Keputusan Menteri Keuangan Nomor 544/KMK.04/2000 tentang Kriteria Wajib Pajak yang dapat diberikan Pengembalian Pendahuluan Kelebihan Pajak.
Lusia. (2013). Pengaruh Sosialisasi dan Pengetahuan Perpajakan TerhadapTingkat Kesadaran dan Kepatuhan Wajib Pajak pada KPP Pratama Gresik Utara. Madura: Universitas Trunojoyo Madura.
Mardiasmo. 2009. Perpajakan Edisi Revisi 2009. Yogyakarta: Andi.
Pedoman Pelaksanaan Kewajiban Pajak Penghasilan Wajib Pajak Orang Pribadi. 2015. pajak.go.id
PP Nomor 46 Tahun 2013 dan PMK Nomor: 107/PMK.011/2013 tentangTata Cara Penghitungan, Penyetoran dan Pelaporan Pajak Penghasilan atas Penghasilan dari Usaha yang Diterima atau Diperoleh Wajib Pajak yang Memiliki Peredaran Bruto Tertentu.
PeraturanMenteri Keuangan Nomor: 107/PMK.011/2013 tentang Pokok-Pokok Ketentuan Aturan Pelaksanaan Peraturan Menteri Keuangan.
Suryadi, Imam. (2016). “Pengaruh Sosialisasi Perpajakan, Sanksi Administrasi dan Tingkat Pemahaman Wajib Pajak Terhadap Tingkat Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Dalam Memenuhi Kewajibannya”. Jurnal Perpajakan (JEJAK), Universitas Brawijaya Vol. 8 No. 1, 1-10.
Subagiyo,Eviany Kusmanasari. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Wajib Pajak Dalam Merespon Surat Himbauan Terhadap Kepatuhan Penyampaian Surat Pemberitahuan (SPT) Tahunan. Skripsi Universitas Brawijaya, Malang.
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/sss.v1i1.600
Refbacks
- There are currently no refbacks.
indexing by:
Supported by: