Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

PROSES PELAKSANAAN PEMBELAJARAN KESETARAAN PAKET C BAGI WARGA BINAAN LAPAS KELAS II A DAN WARGA BELAJAR DI PKBM MAHAKAM JAYA SAMARINDA

Sri Wahyuni, Natasya Destia Fahira, Sariyanti Sariyanti

Abstract


This research aims to provide a comparative overview of the management of Equality Package C learning for residents in Class IIA prisons and for students in the general community category, specifically discussing the aspects/stages of implementation/core of the learning. This research methodology uses a qualitative research approach with comparative methods. The results of the research show that: The process of implementing learning in the Package C equality learning group in the Class IIA correctional institution still uses conventional models with limited learning media, while the learning process in the Package C learning group where the learning population is the general public, the learning model is based on digital learning media and Study time arrangements are also flexible.


Keywords


Learning Implementation, Package C Program, Learning Residents Assisted by Class IIA Correctional Institutions, general learning residents

References


Ardiansyah, R. 2020. Manajemen Pembelajaran. Diakses 23 Februari 2023. https://idsejarah.net/2020/06/manajemen-pembelajaran.html

Ardi Novan Wiyani. 2013. Manajemen Kelas. Yogjakarta : Ar-Ruzz Media.

Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Data Pokok Pendidikan. Diakses februari 2023. https://dapo.kemdikbud.go.id/

Hamiyah, dan Jauhar. 2014. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta :Prestasi Pustakarya.

Marzuki , M. Saleh. 2010. Pendidikan Nonformal. Surabaya: Remaja Rosdakarya.

Miles, B, Huberman, dkk. 2014. Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Los Angeles: Sage.

Naway,F.A,. 2016. Strategi Pengelolaan Pembelajaran. Gorontalo: Ideas Publishing.

Nengsih,YK. Dkk. 2017. Studi Komparatif Pengelolaan Pembelajaran pada Homeschooling Primagama dengan Homeschooling Anugrah Bangsa. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat. vol 4 (1),101-112. http://journal.uny.ac.id/index.php/jppm

Rafika, Yuniarti, Auly. 2017. Penerapan Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Kelas V Pada Subtema Peristiwa-peristiwa Penting.Bandung.

Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: PT Raja Gafindo Persada.

Saadah, F. 2016. Pengelolaan Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri Bungah Gresik. Inspirasi Manajemen Pendidikan. vol 4 no.1. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/37/article/view/15395

Sudana, Marsad. 2012. Fenomena Pembelajaran, di akses pada 11 Februari 2023. https://marsadsudana.wordpress.com/2012/03/17/fenomena-pembelajaran/

Sudjana S. 2001. Pendidikan Luar Sekolah : Wawasan, Sejarah Perkembangan, Falsafah & Teori Pendukung, Serta Asas. Bandung: Falah Production

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suharjuddin.2012. Manajemen Pendidikan Kesetaraan Paket C di lembaga Pemasyarakatan Kelas II Bekasi. Jurnal manajemen Pendidikan. Vol 3 No 2. https://doi.org/10.21009/jmp.v3i2.2427

Usman, Moch. Uzer.2011. Menjadi Guru Profesional. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/jlpp.v8i2.3086

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats



Creative Commons License 

Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro by Pusat Penelitian LPPM UM METRO is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.